Oriënteren / Screenen
Hoe weet ik of mijn leerling het juiste profiel heeft om te starten in een duaal traject? Wat betekent 'arbeidsrijp' en 'arbeidsbereid' en wat met leerlingen die hier niet aan voldoen?
Advies van de klassenraad
Binnen de klassenraad moet het advies gegeven worden voor arbeidsrijp- en arbeidsbereidheid van de leerling. DUOplus werkte materialen uit om op een doordachte manier dit advies te vormen:
Hoe komen tot een advies van de klassenraad? | |
observatiefiche arbeidsrijp arbeidsbereid |
Een klasgroep oriënteren
DUOplus ging aan de slag met allerhande screeningsmateriaal en werkte daar enkele interessante klassikale oefeningen mee uit:
Oefening Kickstart : klassikaal | |
Oefening : Wat zijn generieke competenties? | |
Oefening: Positieve roddel | |
Oefening: Talent in Beeld |
Daarnaast vind je heel wat interessante oriënteringsoefeningen, maar ook inhoudelijk materiaal op via volgende websites:
- JES vzw werkte in samenwerking met VDAB een digitaal portfolio uit, genaamd C-stick. Dit portfolio helpt personen om een beter zicht te krijgen op hun eigen competenties, hun leertraject en hun persoonlijk ontwikkelingsplan. Deze C-stick bestaat niet meer, maar de methodiekenboek die hervoor werd uitgewerkt, blijft heel bruikbaar voor het oriënteren van jongeren.
- Steunpunt GOK werkte een jongerenbegingbeeldinstrument uit om een beter beeld te krijgen van de jongeren die starten in het secundair onderwijs. Ook hier vind je enkele bruikbare oefeningen terug.
- De Vrije Centra voor leerlingenbegeleiding willen de scholen waarmee zij samenwerken, ondersteunen in de planning en uitvoering van het educatieve luik van hun onderwijs-loopbaanbegeleiding. Via de Op-Stap-Methodiek kunnen scholen samen met leerlingen op zoek gaan naar de juiste studiekeuze op maat van de leerling.
Zelfstandige oriënteringsoefeningen
Hieronder staan een aantal zefltest opgesomd die leerlingen kunnen helpen om meer over zichzelf te weten te komen. Ze kunnen dit alleen of met de hulp van een begeleider op school of het CLB uitvoeren. De resultaten geven je steeds een beetje meer informatie over jouw talenten, werkpunten, leerstijl, motivatie, ...