Oriënteren / Screenen
Hoe weet ik of mijn leerling het juiste profiel heeft om te starten in een duaal traject? Wat betekent 'arbeidsrijp' en 'arbeidsbereid' en wat met leerlingen die hier niet aan voldoen?
Gevalideerde screeningstools
Hier sommen we alle kwaliteitsvolle screeningsinstrumenten op die kunnen helpen bij het screeningsproces van de jongere. Deze screeningstools zijn gevalideerd; ze worden in de omzendbrief duaal leren en de aanloopfase opgesomd. Als school of organisator van de ondersteuningstrajecten kan je deze instrumenten gebruiken en naar eigen hand zetten. Je hoeft deze tools dus niet van a tot z te volgen, maar je kan deze elementen eruit halen die binnen jouw screeningsproces van pas komen.
InClusieF
Verschillende oefeningen op deze website vinden hun oorsprong in het screenings- en oriënteringsinstrument van InClusieF. Dit werd ontwikkeld door CLB-medewerkers van TOPunt Gent. Het instrument kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders en clb-medewerkers in het secundair onderwijs. Leerkrachten kunnen inspiratie opdoen om lesdelen rond generieke competenties en studiekeuze in te richten. Leerling- en trajectbegeleiders vinden in dit document gesprekstechnieken om individuele gesprekken met jongeren te voeren. De CLB-medewerker kan de jongere, oudere en school extra ondersteunen bij oriënteringsgesprekken.
Het instrument bevat ondersteuning op schoolniveau, op klasniveau en op het niveau van de individuele begeleider. Het doel van het instrument is :
- jongeren te screenen op hun motieven voor duaal leren,
- de arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid van de jongere in kaart te brengen
- een juist beeld te schetsen van duaal leren,
- de CLB-medewerker te betrekken in de oriëntering en screening van de leerling.
Het instrument wil de jongere een antwoord bieden op de vragen:
- Wat wil ik?
- Waarvoor kies ik?
- Wat heb ik nodig?
Je kan als begeleider of als school enkele oefeningen gebruiken uit dit instrument, of het hele traject volgen; afhankelijk van de noden. Het instrument werkt volgens de oplossingerichte en handelingsgerichte methodiek. Meer hierover vind je in het deeltje begeleiden en evalueren op deze website.
De tools van InClusief werden ook meegenomen in de beoordeling door het onderzoek naar arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid.
![]() |
Instrument InClusieF |
![]() |
Resultaten onderzoek naar arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid |
TrajectOverschrijdend Competentieinstrument
Ook de TOCI kan vanaf 2022 gebruikt worden als gevalideerd screeningstool. We hebben een aparte pagina over deze tool, die zowel kan helpen in de screening als in de evaluatie van de competenties.
Klaar voor Duaal
De praktijkgids 'Klaar voor Duaal' is het resultaat van een onderzoek, uitgevoerd door Universiteit Antwerpen, in opdracht van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Binnen de gids vind je een uitgebreid stappenplan voor een kwaliteitsvolle screening. Er wordt daarbij verwezen naar andere tools en instrumenten die kunnen gehanteerd worden om aan deze stappenplan te voldoen. Bij de gids horen ook rubrics en evaluatielijsten die als doel hebben om de betrokkenen binnen duaal leren een transparant en volledig overzicht te bieden van de verschillende dimensies die nodig zijn om een juist antwoord te geven op de vraag: is de jongere competent om duaal te gaan leren?
![]() |
Praktijkgids Klaar voor Duaal |
![]() |
Rubrics Klaar voor Duaal |
![]() |
het ICE-model van DuLeGo!In het project DuLeGO! ontwikkelde het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap samen met Artesis Plantijn Hogeschool een leidraad en tools voor screening en intake bij duaal leren: het ICE-model. ICE staat voor intake, casussen en exploratie en is gebaseerd op het al bestaande Kickstart (zie hieronder).
SIM-ME van JESSIM-ME is een methodiek ontwikkeld door JES in samenwerking met een aantal onderwijspartners. De handleiding werkt rond de Screening-Intake-Matching (=SIM-ME) van jongere. Het geeft hen inzicht in zichzelf en het geeft de leekrachten, begeleiders e.a. inzicht in wat ze van de jongeren (mogen) verwachten.
Kickstart je ToekomstKickstart is een geheel van vragenlijsten, handleidingen, oefeningen, didactisch materiaal en good practices waar je als school mee aan de slag kan gaan in kader van de screening en begeleiding binnen duaal leren. Het instrument is ontwikkeld door AP-hogeschool met ESF-middelen. De tool is niet gratis, maar op de website vind je tal van oefeningen die je al goed onderweg helpen bij het screenen van je leerlingen. Op de website vind je:
Screeningstool VOLTAVOLTA creëerde een excel-bestand met daarin een vragenlijst die zowel de jongere, de mentor en de leerkracht kan invullen. Op basis van een spindiagram worden de vorderingen van de jongere in kaart gebracht.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
