Voor iedere secundaire opleiding wordt nagegaan of een duaal traject mogelijk en relevant is. Indien dit positief wordt beoordeeld, wordt een standaardtraject voor deze opleiding uitgeschreven waarna scholen kunnen bepalen of ze een programmatie-aanvraag voor deze duale trajecten indienen
In het gewoon secundair onderwijs zijn scholen met dubbele en arbeidsmarkgerichte finaliteiten vrij om duale richtingen te programmeren. Binnen de arbeidsmarktgerichte finaliteit zijn er opleidingen mogelijk in de tweede en derde graad en in het 7de specialisatiejaar. Binnen de dubbele finaliteit in de derde graad en in de Se-n-se opleidingen.
In het buitengewoon secundair onderwijs kunnen scholen met de opleidingsvorm 3 en de opleidingsvorm 4 duaal leren programmeren. Duaal leren is daar mogelijk in de kwalificatie- en integratiefase van opleidingsvorm 3 (OV3) en opleidingen in de 2e en 3e graad met een arbeidsmarktgerichte of dubbele finaliteit in opleidingsvorm 4 (OV4).
Scholen die duaal leren aanbieden, worden aanbieders genoemd. Zowel scholen voor voltijds secundair onderwijs, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs (CDO) of centra voor de vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen (Syntra vzw) kunnen duaal leren programmeren. Ongeacht de aanbieder wordt duaal leren beschouwd als voltijds secundair onderwijs.
Scholen secundair onderwijs zijn vrij om al dan niet duaal leren te programmeren, voor CDO's als Syntra VZW geldt er geen vrijblijvendheid. In het kader van de transitie van leren en werken naar duaal leren, moeten zij op termijn hun volledige aanbod overzetten naar duaal leren.
Hier vind je een overzicht van de verschillende scholen en bijhorende duale richtingen. Let op, ieder schooljaar kunnen scholen een aanvraag doen om nieuwe duale richtingen te programmeren en in te richten. Het aanbod van duale richtingen wordt dus ieder jaar gewijzigd.