Door de intensieve samenwerking tussen bedrijf en school, zijn heel wat partners verbonden bij duale leertrajecten. Iedere partner heeft een eigen rol en verantwoordelijkheid. Hieronder kan je een korte samenvatting vinden van de verschillende rollen van deze partners. Het afstemmingskader is een tool dat kan gebruikt worden om in gesprek te gaan met de verschillende partners om transparante afspraken te maken wat betreft rollen en bijhorende verantwoordelijkheden.
Rollen binnen een bedrijf
Begeleider is een productiemedewerker (bv. operator, onderhoudsmechanicien) die zijn specifieke expertise op de werkvloer overbrengt aan de leerlingen. Hij geeft input aan de mentor over het functioneren van de leerling m.b.t. de aangeleerde competentie(s).
Mentor is de medewerker die het individuele duale leertraject van de leerlingen op de werkvloer plant, organiseert en de uitvoering ervan opvolgt. Hij begeleidt en evalueert de leerling en is aanspreekpunt voor de leerkrachten en begeleiders. Hij kan de leerling ook specifieke competenties aanleren. Bij het onderdeel begeleiding en evaluatie door de werkplek, vind je een overzicht van de taken en het competentieprofiel van een mentor.
Coördinator duaal bedrijf plant, organiseert en volgt de globale uitvoering van het duale leertraject op voor alle leerlingen in het bedrijf. Hij heeft het globaal overzicht over wat er gebeurt rond duaal leren in het bedrijf. Hij is het aanspreekpunt voor de directie van het bedrijf en de school.
Directie bedrijf (breed, ook incl. HR bijvoorbeeld)
Rollen binnen een school
Leerkracht duaal leidt de leerling op voor de specifieke vakken van het standaardtraject.
Trajectbegeleider duaal is degene die het individuele duale leertraject van de leerlingen plant, organiseert en de uitvoering ervan opvolgt. Hij begeleidt de leerling en is het aanspreekpunt voor de leraren, begeleiders en mentoren voor relevante zaken binnen het duale traject. Bij het onderdeel Wie doet wat? bij matching, kan je een overzicht vinden van de concrete verwachtingen van een trajectbegeleider.
Coördinator duaal school plant, organiseert en volgt de globale uitvoering van het duale leertraject op voor alle leerlingen. Hij heeft het globaal overzicht over wat er gebeurt rond duaal leren in de school. Hij is het aanspreekpunt voor de directie en leraren van de school en voor het bedrijf.
Directie school
Rol sectorfonds
Ieder bedrijf of onderneming is verbonden met een bevoegd sectorfonds, dat verantwoordelijk is voor voldoende en goed geschoolde werknemers. In het kader van duaal leren hebben zij ook een sensibiliserende en ondersteunende taak.
Een volledig overzicht van de verschillende sectoren kan je terugvinden bij onze tools.
Ouders en leerlingen
Ouders kunnen meer informatie verkrijgen op de website van Vlaanderen, ook de brochure en webinar van de ouderkoepels geeft informatie over wat duaal leren precies is.
Leerlingen kunnen meer informatie verkrijgen op de website van Vlaanderen, of bij de verschillende sectoren. Een overzicht vind je bij onze tools.