Het leerlingenpaspoort
Op gesprek met een werkplek wil je graag duidelijk kunnen maken welke leerling aan de slag zou gaan. Tijdens de screening en oriëntering van de leerling hebben we namelijk al in kaart gebracht welke motivatie, interesses en competenties een leerling heeft en of deze leerling al dan niet arbeidsrijp en arbeidsbereid is. Deze info kunnen we gebruiken en bundelen in een leerlingenpaspoort.
In dit paspoort worden talenten en kwaliteiten opgenomen, alsook de groeimogelijkheden of de zaken waarbij een leerling nog ondersteuning nodig heeft om een succesvol duaal traject af te leggen. De leerling kan dit document zelf verder aanvullen en gebruiken doorheen zijn verdere loopbaan. De leerling is dus eigenaar van zijn eigen paspoort en van zijn eigen duaal traject. Het paspoort kan op zijn beurt gebruikt worden om in gesprek te gaan met bedrijven en te verduidelijken wat de leerling nodig heeft binnen het duaal traject.
Binnen de projecten InclusieF en DUOplus werd een format van een leerlingenpaspoort uitgewerkt:
Als school kan je op basis van je eigen screeningsinstrumenten en je leerlingenvolgsysteem bekijken op welke manier zo'n paspoort vorm kan krijgen.