Vele scholen maken gebruik van een evaluatie-instrument om de voortgang van de competenties bij te houden. De meerwaarde hiervan is dat er kan gewerkt worden met kleuren, symbolen, een voortgangsbalk,… Enkele voorbeelden zijn MICOON, Paragin, Quickstage,…
Heel vaak zijn hierin de technische competenties en de algemene beroepscompetenties opgelijst. Daarnaast lijkt het ons van belang dat een goede evaluatie-instrument ook ruimte maakt voor het in kaart brengen van de generieke competenties (de zgn. soft skills). Deze nemen binnen duaal leren een centrale plaats in. Cruciaal bij het vinden/behouden van een werkplek zijn net deze softskills van de leerling. Een screening en oriënteringsproces geeft de leerling informatie over een aantal startcompetenties op vlak van arbeidsrijpheid. Doorheen zijn duale traject is de feedback op deze arbeidsattitudes belangrijk om ook hierin een groeiproces door te kunnen maken.
De keuze voor een bepaald evaluatie-instrument ligt bij de school. Een school kan ervoor kiezen om op basis van een bestaand instrument te werken of in zee te gaan met één van de vele firma's die bezig zijn met het ontwikkelen van aangepaste tools. Er bestaat dan ook geen perfect evaluatieinstrument of ideale tool. Er bestaan wel heel wat mogelijkheden om met deze tools aan de slag te gaan om de begeleiding en evaluatie van de leerlingen zo kwalitatief mogelijk te maken.
|
DUO+ heeft in dit document de bestaande tools opgelijst en de korte inhoud gegeven. Enkele hiervan zijn Micoon, Noteble en Quickstage |
|
Traject X ontwikkelt een evaluatie- en begeleidingstool voor duaal leren, werkplekleren en stages. Zij wonnen onder NonkelJos de wedstrijd van IdeaalDuaal en werken momenteel samen binnen het ESF-project Beestig Duaal om de tool toe te spitsen op de duale trajecten binnen de land- en tuinbouw. |